четвъртък, 5 май 2011 г.

Питай ме и ще ти кажа

Или защо Facebook Questions отбелязаха такъв бум в последните дни.

Живеем в информационно пренаситен век и пак има информация, която искаме, но не знаем как да получим. Какво мисли потребителят за новата ни бутилка, харесва ли му вкуса на новия сок, купува ли си изобщо газирани напитки? Да, има маркетингови проучвания, но както знаем те малко (че понякога и много) изкривяват информацията. А за да получиш реалната, трябва да отидеш в „естествената” среда на твоя потребител и да го разпиташ така, че да не ставаш досаден.

Ок, ще го питаме какво е най-важното качество на една кола. Отиваме на автомивката и докато чакаме да ни измият колите, завързваме разговор с „колегата”, чакащ до нас. Каква по-„естествена” среда от тази?!? След  15 минути и колите са чисти, и ние знаем в пълни подробности защо за нашия човек сигурността е по-важна от икономичността и дали е за или против електромобилите. И всякакви такива полезни неща.

Добре де, как да направиш това за 1000 човека? А за 5000? Започваме да търсим друга „естествена” среда. Добрата новина е, че вече я има – и там може да си питаме за всичко, което ни хрумне. Във Facebook, чрез Quеstions. Не че е някаква нова или уникална функция, която я няма по другите социални мрежи, просто тук се разчита на огромния брой потребители.

Задаваш си въпроса и започва „снежната топка” – той се разпространява от само себе си и все повече хора отговарят. Защото е бързо и лесно. 10-15 секунди да го прочетеш, 1 да кликнеш и да отговориш. А защо изобщо отговараяш? Защото искаш да си кажеш мнението („И аз искам някой да ме чуе!”), защото искаш да видиш другите „тъпаци” как нищо не разбират („Гледай ги пък тея, Загорка е далеч от най-добрата бира”), защото умираш от любопитство какво ще отговорят твоите приятели („Дали той предпочита брюнетки като мен пред глупави блондинки като Ани?”). Причини много – човекът като социално животно умира да си споделя с хората важни и маловажни неща, стига някой да иска да ги чуе. И да знае как да попита.

И накрая остава най-важният Question готови ли сме да чуем отговорите? Защото в социалните мрежи я няма агенцията за маркетингови изследвания, която може да поизкриви леко резултатите, за да бъде доволен клиентът и после да има с какви данни да се хвали, колко е велик. В крайна сметка в бизнеса, както и в живота страхливците оцеляват, но никога не постигат успех. В каквото и да е. 

Така че, ask me a question on Facebook!

Няма коментари:

Публикуване на коментар